Annorlunda? No way in hell!

Jag satt just och försökte göra min syster så obekväm att hon bara var tvungen att låna ut några kläder till mig, men inte då. Jag lessnade först. Mest för att hon skrev på sin bilddagbok att hon var annorlunda och stack ut från mängden.

Förlåt mig Matilda, men nej. Väldigt nej. Du sticker inte ut från mängden och du är inte särskilt annorlunda från alla andra. Jag har känt dig i snart femton år och på senaste tiden tycker jag att du mer har försökt att vara som alla andra än att vara så annorlunda från alla andra som det går. Detta har jag kommit fram till då jag utgått ifrån mig själv. Jag är annorlunda, jag sticker ut. Jag säger inte att du inte är unik, det är klart att du är, men du är inte så annorlunda mot alla andra i din ålder, eller kring din ålder.

Jag kanske inte känner dig så väl, men om jag tänker efter hur du beter dig då du är hemma, eller hur du beter dig då du är med andra, så är du inte så annorlunda.

Jag, när jag är hemma, då sitter jag och lever i min lilla värld, medans du ständigt måste ha kontakt med resten av din umgängeskrets. När jag är med folk, då sticker jag ut, jag drar till mig blickar (inte alltid positiva) för att jag har på mig något visst eller för att mitt hår ser ut som piss eller för att jag har saker i ansiktet, för att jag låter mycket eller för att jag klantar till det rejält och sedan skrattar så att alla inom en radie på fem hundra meter hör mig. När du är ute, eller är med folk så känns det som om du gör till dig för att synas, du vill alltid se ut som ditt bästa och du drar till dig blickar för att folk tycker du är snygg eller för att de tycker att du ser ut som en fjortis, som alla andra.

Vi är helt olika, du och jag. Och jag stämmer in på (i alla fall på min definition av) att vara annorlunda. Du gör det inte.

Kanske ska vi då kolla upp vad annorlunda innebär.

Några synonymer:
olik, ovanlig, avvikande, särpräglad, egen, apart, olikartad

Tyvärr, Matilda, jag tycker inte du är så annorlunda. Du försöker, du kanske egentligen vill vara annorlunda, men det lyckas inte. Jag kan inte se något med dig som skulle vara annorlunda. Inte din klädstil, inte ditt sätt att vara, inte din "varierade" musiksmak, inte dina vänner, inte din pojkvän (nu känner jag honom inte och vet inte alls vad jag pratar om, han är säkert en hyglig prick) och inte något.

Du har alltid försökt att passa in. Det kommer du alltid att göra. Precis som jag alltid kommer försöka sticka ut.

Du har väl din definition av att vara annorlunda, precis som du har din definition av allt annat. Som innebörden av att vara sträng. Eller att vara emo.

Men vad jag har sett av dig så finns det inget med dig som skulle vara så annorlunda. Möjligen jag. Vi är väldigt olika du och jag.

Vart du än går skulle du förmodligen hitta någon som du skulle kunna komma överrens med, om så än att du gick in på estetiska när det bara är svartrockare och "emos" där. Jag å andra sidan fick ett gäng med "du" efter mig som sjöng "emo emo emo" efter mig när vi var på studiebesök till gymnasiebyn i nian.
Du skaffar dig vänner på tio minuter, medans jag tog en vecka på mig innan jag knappt ens pratade med någon i ettan på gymnasiet.
Du tycker att du är annorlunda och alternativ för att du vill gå Estetiska trots att du är en fjortis, precis, du är som alla andra, men tro det eller ej; Det finns fler fjortisar där redan än du tror. Jag å andra sidan kom in som det emo som fick sånger om mig på natur och lyckades att fortsätta sticka ut ur mängden.

Misstolka inte Matilda, jag älskar dig och trots allt så finns det egentligen ingen som du. Men du är alldelens för lik många andra för att kallas annorlunda.

Det är jag också, men "jag" är mer utspridd över världen. För inse faktum Matilda, att lyssna på tAKiDA och Adam Tensta är inte att ha "varierad" musiksmak, det är att gilla vad som är populärt just nu. Att lyssna på My Chemical Romance och samtidigt gilla till exempel klassisk musik som Josh Groban (okej, inte jätte klassisk, men ändå), det är varierat. Att lyssna på Slipknot och sedan byta vidare till Säkert, det är varierat. Från soundtracks till Disney-filmer till KoRN, det är annorlunda.

Inte att lyssna på RixFM och sedan tycka att man har varierad musiksmak för att man lyssnar på Jason Mraz och tAKiDA.

Att du däremot kan snappa upp att Alter Bridge faktiskt är bra från mig och inte för att Blondinbella eller Kenza har sagt det, DET är annorlunda.

Bomba min dumpning

Gnäll här:

Fangirl numero:
Är du ett stort fan?

Snigel-postadressen: (Publiceras för fan)

Din sida med skitsnack:

Dumplings:

Trackback
RSS 2.0