Normandie - Dagen D

Alltså, hela dagen idag har jag typ suttit och nött pappas bok-serie om Andra världskriget. Mest kanske den om Normandie, eftersom jag av någon anledning finner den mest intressant. Något som jag dock stör mig på med hela andra världskriget ser man ganska tydligt på denna bild:

image66


Ser ni vad fint och vitt Sverige är? Detta är för att vi var så kallade "neutrala", så vi slapp få våra ass kickade av Hitler och Nazi-Tyskland. För det hade Sverige mest troligt fått. Jag vet ju visserligen inte hur det hade gått och Sverige stått emot, men ändå. Jag tycker att det var JÄVLIGT fegt. Eller egentligen inte det heller, jag tycker det är väldigt FULT. Eftersom vi egentligen inte var neutrala utan lät Hitler skicka folk omkring precis som han ville.

Jag är glad att min slät härstammar från Finland och att mina förfäder (Det låter väldigt fult att säga det dock xD) till och med var med och slogs i kriget. Även om vi fick vårat ass kickat av Ryssland eller Tyskland eller vem det nu var. Förmodligen båda.

Bomba min dumpning
Fangirlsquel av: Amien

Well, Sverige och Tyskland var väl rätt bra polare på den tiden också, jag kan nog tycka att ingen var neutral under andra världskriget. Schweiz skulle ju också vara neutrala, men tyskarna fick komma och hämta guld (som inte var deras) på bankerna ändå. Sverige skickade metall ner till Tyskland under hela kriget som de kunde göra vapen av. Så vi var väl egentligen delaktiga fast slapp kriga och hade dörrarna stängda för judarna ganska länge tror jag det var. Jag är inte riktigt säker dock.

Min släkt kommer också från Finland och under kriget satte de farmor på ett tåg till Sverige med en lapp runt halsen. Hon var fyra år då, och hennes pappa och farfars pappa dog båda i kriget.

Och tja, jag är intresserad av andra världskriget och förintelsen ganska mycket. x/

2008-04-20 @ 10:55:57
Fangirlsquel av: Petra

Hej! Jag var bara inne och kikade lite på din sida. Tänkte att jag skulle lämna ett avtryck och inte avlägsna mig helt anonymt. /Petra

2008-04-27 @ 01:21:26
URL: http://www.petra79.blogg.se

Gnäll här:

Fangirl numero:
Är du ett stort fan?

Snigel-postadressen: (Publiceras för fan)

Din sida med skitsnack:

Dumplings:

Trackback
RSS 2.0